Afla cum poti deveni propriul tau profesor. Contact

14
May

0

Tehnica de memorare a listelor / “Lista arborelui”

 

Tehnica de memorare a listelor presupune pentru început, memorarea unei anumite  liste.

Aceasta se învaţă foarte bine, astfel încât, cu ajutorul ei, vom putea memora oricât de multe liste vom dori.

Voi prezenta această tehnică pornind de la  exemplul dat de Annette Brunsing în cartea ,,Antrenamentul memoriei. Cum să înveţi mai uşor şi să memorezi mai sigur”, Editura All. (pag. 51). Am făcut unele modificări, împreună cu patru copii dragi mie, T., M., G. şi A. – cei care au fost printre primii copii cu care am lucrat această listă. În funcţie de interesele lor, de experienţele  şi de dorinţele lor, am modificat unele cuvinte.

Eu aş fi făcut mai multe modificări, din dorinţa de a mă folosi de cuvintele pe care ei le folosesc frecvent. Dar se pare că cele din listă, i-au atras mai mult tocmai pentru că erau lucruri noi, unele absolut necunoscute.

Aşadar, colaboraţi cu cei pe care îi învăţaţi şi respectaţi-le dorinţele. Nu vă costă decât puţină mândrie, deşi eu , când ţin cursurile, păstrez mai mult respectul de sine decât mândria.

În acest mod, ei vor avea impresia că au (re)inventat metoda respectivă.

  • Care sunt paşii pe care i-am făcut în învăţarea acestei metode?
  1. Prezint cursanţilor, lista cu numere şi cuvinte şi menţionez că trebuie să fie memorată. Citim lista de 2-3 ori.

Alegeţi un singur cuvânt pentru fiecare număr.

Eu am trecut câte două cuvinte, pentru a exemplifica modul în care puteţi modifica lista. Marea majoritate din cuvinte sunt spuse de unii dintre cursanţii mei, după ce le-am explicat metoda.

Lista arborelui ( după Annette Brunsing)

  1. arbore / brad
  2. comutator/întrerupător
  3. taburet / scăunel
  4. automobil / maşină
  5. mână / palmă
  6. zar / cub
  7. pitici
  8. montagnes rousses / carusel
  9. pisică
  10. Biblie
  11. fotbal
  12. spirit / fantomă
  13. lift / hotel / etaj
  14. inimă / iubire
  15. cavaler / călăreţ
  16. adolescent
  17. joc de cărţi
  18. transportul
  19. cina / masa de seară
  20. ştiri / jurnal

 

 2. Le cer cursanţilor să scrie numerele de la 1 la 20, apoi să scrie cuvintele pe care şi le amintesc, în dreptul numărului corespunzător. Timp limită – 5 minute.

  1. Verificăm cuvintele şi ordinea.
  2. Prezint aceeaşi listă, dar adaug legătura care există între număr şi cuvânt.

Lista arborelui

  1. brad – un singur pom de Crăciun
  2. comutator – două poziţii: închis/deschis
  3. taburet – scaun cu 3 picioare
  4. automobil – are 4 roţi
  5. mână – are 5 degete
  6. zar – are 6 feţe
  7. pitici – Albă-ca-Zăpada are 7 pitici
  8. montagnes rousses – curbele traseului au forma cifrei 8
  9. pisică – are 9 vieţi
  10. Biblie – sunt 10 porunci
  11. fotbal – sunt 11 jucători
  12. spirit – la 12 noaptea apar spiritele/fantomele
  13. lift – nu poţi opri liftul la etajul 13 al unor hoteluri pentru că nu este scris; se trece direct la numărul 14
  14. inimă – 14 februarie e Sf. Valentin, Ziua îndrăgostiţilor
  15. cavaler – Evul Mediu, în secolul 15, erau mulţi cavaleri
  16. adolescent – la 16 ani suntem adolescenţi
  17. joc de cărţi – există un joc de cărţi 17 şi 4
  18. transportul – ora la care oamenii termină serviciul şi mijloacele de transport în comun sunt aglomerate
  19. cina – ora mesei de seară
  20. ştiri – are loc jurnalul de ştiri de seară

 

  1. Cursanţii redau cu voce tare, o dată sau de 2 ori, legăturile existente.
  2. Se scrie din memorie lista arborelui. Se confruntă lista scrisă la început, când nu primiseră nici un fel de explicaţii, cu cea de-a doua listă.

Ghici, ce?! Bucurie mare,  desigur!

,,Wow! Chiar am scris mai multe decât prima oară!!!” – Reacţiile lui M. sunt fantastice. Ceea ce exprimă ochii lui, e cea mai mare răsplată pe care o poate avea un profesor.

,,Hm! Mai aveam una singură de scris!” – Când vorbeşte T. , îi privesc gura. În cazul ei, modul cum strânge buzele îmi spune dacă e mulţumită sau nu, de ceea ce a realizat. Acum era mulţumită. Mai ales că şi mie îmi lipsise un cuvânt. !!!!

( Voi vorbi altă dată despre profesorul care nu le ştie şi nu le face şi nu le nimereşte pe toate!!!)

La fel de reţinută este şi A. , dar ochii ei exprimă bucuria lucrurilor împlinite, atunci când scrie lista complet. Iar G. este un izvor nesecat de povestioare …  Dacă nu o opreşti, ea poate crea 2-3 povestiri pentru un cuvânt.

  1. Se compune o listă de cumpărături.

Când învăţ metoda, folosesc lista până la 10. Important este să înveţe mecanismul metodei.

Lista o compun cu cursanţii.

  • Exemplu:
  1. Ceapă
  2. Hârtie igienică
  3. Spaghete
  4. Pâine
  5. Caiete
  6. Flori
  7. Creioane
  8. Mere
  9. Cârjă
  10. Lapte

 

  1. Se crează povestioare în care fiecare cuvânt din Lista arborelui să aibă legătură cu produsul din lista de cumpărături pe care doresc să o memorez.

Povestioarele trebuie îndeplinească anumite cerinţe. Elementele prin care ne vom da seama că aceste cerinţe sunt îndeplinite, sunt reacţiile participanţilor la curs – cursanţi şi profesor. Iată cerinţele:

  • Să fie pline de culoare, de mirosuri şi de mişcare. Se crează un film scurt. (Participanţii vor mişca mâinile, picioarele sau corpul pentru a imita mişcarea creată în mintea lor)
  • Să fie pline de umor/amuzante/caraghioase. (Participanţii vor râde, vor duce mâinile la gură sau la burtă, imitând hohotele de râs.)
  • Să fie neobişnuite/ciudate/să încalce legăturile logice cunoscute. (Participanţii vor face ochii mari şi vor râde. Vor apărea exclamaţii de genul: ,, Nu m-aş fi gândit la asta!”)

Iată exemple de povestioare create de cursanţii mei sclipitori. Trebuie să vă spun că încă zâmbesc gândindu-mă la ele.

  1. Ceapa atârnă în bradul de Crăciun în loc de globuleţe. Mai greu e cu mirosul cepelor.
  2. Hârtia igienică e abajurul de la o lampă care se aprinde şi se stinge de la comutator. Desigur, lampa va fi mai mult stinsă pentru că nu trebuie să pui hârtia lângă un bec. Sau vom conveni ca hârtia igienică să fie rezistentă la căldură mare.
  3. Taburetul are picioare din spaghete care…ghici ce fac când ne aşezăm pe el?!…Hihihi…
  4. O pâine vrea să ajungă repede la mine acasă. Aşa că şi-a pus 4 roţi. Ea tocmai a trecut pe şosea şi lumea e uimită.
  5. Din filele caietului construiesc cornete pe care le aşez pe degete. Astfel, pot avea gheare de vrăjitoare , de Halloween.

Continui în acest fel până la numărul 10 din listă.

  1. Repetăm povestioarele create şi apoi scriem lista de cumpărături.

Traseul mental va fi următorul: numărulcuvântul din lista arborelui (pe care se presupune că îl ştiu foarte bine) – povestioaracuvântul din lista mea de cumpărături.

Vom mai vorbi despre această metodă. Voi reveni cu alte exemple de liste pe care le vom putea memora.

Listele nu trebuie să cuprindă numai produse, pot cuprinde şi acţiuni. Nu vă limitaţi doar la înşiruiri de cuvinte. Adaptaţi ceea ce aţi aflat acum despre metoda memorării listelor şi…creaţi o metodă pentru ceea ce aveţi nevoie. Creierului îi place logica…iar logica lui înseamnă …legătură/relaţie…

 

Îndrăzneşte să fii tu…cel pentru care listele vor fi simplu de memorat!

 

Succes!

 171 vizualizari,  1 vizualizari astazi

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

No Comments

Reply

Skip to toolbar