Afla cum poti deveni propriul tau profesor. Contact

05
Mar

0

Rezolvarea unui exerciţiu cu mai multe operaţii şi paranteze – Metoda iniţializării

Azi am întâlnit un copil care mi-a spus că nu poate rezolva un exerciţiu cu mai multe operaţii şi paranteze pentru că este lung.

Am privit exerciţiul ca şi când îl vedeam prima oară, deşi eu îl scrisesem. Am căutat gândurile mele din momentele în care îl scriam:

,,Numerele au mai multe cifre. Sunt toate operaţiile învăţate. Există doar o paranteză mică. Numerele alese nu pun nici un fel de dificultate rezolvării exerciţiului.”

În momentul în care am auzit: ”Cum pot să rezolv un exerciţiu când este aşa de lung?!”, mi-am dat seama că el nici măcar nu văzuse numerele sau semnele operaţiilor sau parantezele. Pentru el nu exista decât lungimea. Şi era ,,…atât de lung!”. Ce reprezenta această lungime a exerciţiului pentru copil, încât prima lui reacţie a fost un reproş în care se simţea dezamăgirea?!

,,Cum pot să… ?!”

Cu alte cuvinte… ,,Cum ai putut să îţi închipui că…?!”

Urmarea a fost o stare profundă de tristeţe.

În clipa aceea, ca în multe altele, am rămas mută de uimire. M-am pus în locul copilului şi m-am uit la exerciţiu prin ochii lui. Avea dreptate! Chiar era lung! Pentru că îl construisem în mod intenționat aşa pentru a-i demonstra copilului că poate să rezolve repede un astfel de exerciţiu. Calculele erau simple, erau alese cu grijă de mine. Dar copilul nici măcar nu ajunsese să le vadă! Pentru el… tot ce conta… era lungimea exerciţiului!

Un exerciţiu lung însemna că va scrie mult, că va petrece mult timp făcând tot matematică, pe lângă orele de şcoală. Nu vă spun mai mult! Indiferent dacă eşti copil sau adult, tu, cititorule, îţi dai seama care sunt cuvintele care au urmat! Le auzim pretutindeni de la mulţi dintre copiii noştri sau de la elevii noştri.

De ce?!

Pentru că ei nu se opresc decât la suprafaţă. Nu mai intră în mijlocul lucrurilor.

E greu! E mult! E urât! E lung! spun ei. Ideea de a lucra e respinsă imediat.

Cauzele?!

Există multe cauze!  Iar marea majoritate nu sunt în legătură directă cu învăţarea, cu matematica sau cu şcoala. Subiectul este des dezbătut.

De ce am relatat toate acestea?!

  1. Problemele de învăţare nu sunt determinate întotdeauna de învăţarea şcolară. Multe dintre ele au legătură cu ceea ce se întâmplă în afara orelor de şcoală.
  2. Copiii dezvoltă repede mecanisme de apărare. Atenţie! La început le imită pe ale noastre, ale adulţilor, apoi încep să le dea o formă personală.
  3. Flexibilitatea gândirii nu este folosită. Pe înţelesul tuturor, nu reuşim să găsim mai multe soluţii de rezolvare a unei probleme …de viaţă! Nu cred că ideea de ,,problemă” a apărut atunci când oamenii au început predea disciplina Matematică.
  4. Copiii excelează în construirea şi aplicarea unor strategii extraordinar de complexe, în cadrul unor jocuri pe calculator, dar nu reuşesc să folosească acele procese ale gândirii şi la şcoală. E ca şi când cuvântul ”şcoală” declanşează poziţia “oprit” a gândirii. Cum se poate aşa ceva?! Dispare totul într-o clipă doar pentru a apărea într-o manifestare superioară, altă dată? Desigur, acest lucru nu se întâmplă când vorbim despre copii care, în mod instinctiv reușesc să depășească acele voci interioare sau au fost învățați să o facă.

Există multe căi de a ajuta copiii să iasă din acest tipar. Marea majoritate a lor este atât de simplă!!! Dacă le învaţă, copiii vor ştii că un exerciţiu care e …lung…e şi captivant, e şi stimulant, e şi aducător de bucurie…

Îmi doresc să le arăt aceste căi!

Dacă merg pe ele, copiii nu vor mai fi trişti!

Dacă le folosesc, copiii nu vor mai fi dezamăgiţi!

Dacă le învaţă, copiii se pot descurca mai bine în rezolvarea unor probleme de viaţă!

Aceste căi le întâlnim sub diferite denumiri: ”metode de învăţare” , ,,tehnici de memorare”. Voi trebuie să ştiţi că ele sunt doar drumuri care conţin nişte paşi pe care trebuie să îi urmaţi pentru a junge într-un anumit loc.

Una dintre cele mai simple metode de memorare, după părerea mea, este METODA INIŢIALIZĂRII. O folosesc destul de mult cu copiii tocmai pentru că este uşor de înţeles şi de aplicat.

Iniţiala este prima literă dintr-un cuvânt. Putem identifica iniţialele unor cuvinte aflate într-o listă.

  1. Cu ajutorul iniţialelor putem construi un cuvânt. Acesta poate avea sens sau nu. Cuvântul poate fi corelat cu o imagine sau un alt cuvânt care este foarte cunoscut de noi.
  2. Putem folosi iniţialele identificate ca şi iniţiale pentru cuvintele unei propoziţii pe care o construim noi. Cuvintele noi folosite trebuie să fie uşor accesibile, adică să ni aducem repede aminte. Apoi creăm în mintea noastră un film în care ”vedem” ceea ce transmitem în propoziţia construită.

Un exemplu cunoscut de multă lume este cuvântul ROGVAIV, folosit pentru a reţine culorile curcubeului în ordinea lor reală.

Roşu

Orange

Galben

Verde

Albastru

Indigo

Violet

Câţi dintre ei ştiu, oare, că au folosit METODA INIŢIALIZĂRII?! Şi dacă ar ştii acest lucru, oare, nu ar folosi-o şi pentru alte conţinuturi ale învăţării?!

Nu voi descrie mai mult această metodă. Pe măsură ce voi lucra cu copiii, voi ataşa diferite exemple în care am folosit metoda iniţialitării. Puterea exemplului este mare. Studierea exemplelor, a modelelor este una dintre metodele învăţare pe care ar trebui să o folosiţi mereu şi despre care vom vorbi în alt articol.

Închei acest articol, cu câteva cuvinte pentru copilul care m-a inspirat în scrierea lui:

Dragul meu copil, mulţumesc!

Îţi mulţumesc că m-ai făcut să-mi dau seama cum pot privi copiii aceste exerciţii …lungi…, pe care noi, adulţii, îi punem să le rezolve!

Acum ştiu că, înainte de a scrie un altfel de exerciţiu, voi sta de vorbă cu copiii şi le voi explica  ce aştept eu de la ei, astfel încât lungimea unui exerciţiu să nu îi dezamăgească şi să fie un motiv din cauza căruia să nu mai dorească să îl rezolve! 

Mulţumesc că m-ai învăţat ceva! Îmi doresc ca munca mea să te ajute şi pe tine! Îmi doresc să asculţi îndemnul meu:

Îndrăzneşte să fii tu… cel care foloseşte METODA INIŢIALIZĂRII!

 

 225 vizualizari,  1 vizualizari astazi

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

No Comments

Reply

Skip to toolbar